Wat is Outbound marketing
Outbound marketing probeert consumenten te bereiken via algemene media-advertenties en via persoonlijk contact. Afhankelijk van de locatie kan de aanpak extreem breed zijn (tv-reclame), grondig persoonlijk (face-to-face meetings) of ‘onpersoonlijk persoonlijk’ (ongevraagd bellen of algemene e-mails). Via elke uitgaande methode worden verkoopleads gegenereerd en vervolgens gevolgd door interne vertegenwoordigers.
Denk bijvoorbeeld bij outbound marketing aan:
- Bellen
- Tv- en radio-advertenties
- Banner- en display-advertenties
- Pop-up advertenties
- Algemene e-mailspam
- Billboards en buitenreclame
- Advertenties voor kranten en tijdschriften
- Direct mailcampagnes
- Beurzen
Het doel van outbound marketing is het genereren van leads, waardoor het van cruciaal belang is voor bedrijven die klanten willen winnen. Voor die bedrijven die op de kaart willen komen, is uitgaande marketing de vaak manier om binnen de kortst mogelijke tijd een zo breed mogelijk publiek te bereiken.
De voor- en nadelen van outbound marketing
Sinds de komst van de adblocker hebben de klikfrequenties op uitgaande marketinginhoud aanzienlijk geleden. Terwijl de allereerste banneradvertenties van internet een gemiddelde CTR van 44% hadden, zijn ze nu een sombere 0,05%.
Dit wil echter niet zeggen dat ze volledig overbodig zijn, en er kunnen nieuwe manieren zijn om reclame te benaderen, zoals het gebruik van video’s of de gecombineerde inspanning van inhoud en uitgaande advertenties op social media. Net als alle andere uitgaande tactieken zijn er voor- en nadelen.
Voordelen van uitgaande marketing
- Bereikt tegelijkertijd een veel breder publiek
- Helpt je mensen te targeten die jouw product of dienst misschien niet kennen
Nadelen van uitgaande marketing
- Hoge kosten, lage opbrengst
- Invasief en vaak niet geliefd bij klanten
- Producten/ diensten zijn niet altijd relevant voor de klant
- Blokkeringstechnieken (adblockers en spamfilters) komen veel voor
Hoe maak je een outbound marketingstrategie?
In deze sectie leggen we je uit hoe je een uitgaande marketingstrategie voor jouw organisatie kunt maken.
Stap 1: Ken je aanbod
Wees duidelijk over de doelen die je probeert te bereiken met jouw uitgaande marketingcampagnes. Als je bijvoorbeeld de verkoop probeert te stimuleren, moet je elementen zoals kortingsbonnen of aanbiedingen in jouw berichten en advertenties vermelden om gebruikers aan te moedigen de aankoop te doen.
Stap 2: ken je publiek
Door persona-voorbeelden voor kopers te maken, kun je de juiste marketingpaden kiezen om jouw aanbod te promoten. Zelfs bij het gebruik van vergelijkbare marketingkanalen, zullen verschillende aanbiedingen en doelgroepen een andere aanpak vereisen. Onderzoek de gewoonten, voorkeuren voor contentconsumptie, enz. Van jouw publiek om de juiste platforms te kiezen om je aanbod op de markt te brengen.
Stap 3: Onderzoek je concurrenten
Outbound marketing gedijt op concurrentie. De marketingkanalen zijn verzadigd en merken moeten hun concurrenten blijven overtreffen als ze opgemerkt willen worden. Daarom moet je jouw concurrenten in de gaten houden. Kijk wat ze aan het doen zijn (en wat ze missen) en zoek manieren om op te vallen.
Stap 5: Maak campagneberichten
Maak een lijst van de belangrijkste berichten die je aan jouw publiek wilt communiceren. De berichtgeving moet op subtiele wijze de waarde/ het voordeel van gebruikers uit jouw aanbod weergeven. Het moet ook emotie creëren bij kijkers of memorabel genoeg zijn voor merkherinnering.
Stap 6: Kies je platforms
Jouw promotiemix moet de marketingkanalen benadrukken waar je jouw campagne wilt uitvoeren. Het kan online, offline of een combinatie van beide zijn. Het budget moet zorgvuldig worden toegewezen om ervoor te zorgen dat de campagne voor alle media de nodige zendtijd krijgt.