Swot Analyse
Wat is een SWOT-analyse
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats, en daarom een veel gebruikte techniek om deze vier aspecten van je bedrijf te beoordelen. Je kunt de SWOT-analyse gebruiken om het meeste uit jouw aanbod te halen, in het voordeel van jouw organisatie. En je kunt de kans op mislukking verkleinen door te begrijpen wat je mist en gevaren uit te sluiten die je anders onverwachts zouden betrappen. Sterker nog, je kunt beginnen met het opstellen van een strategie die je onderscheidt van jouw concurrenten, en dus succesvol kunt concurreren in jouw markt.
Voorbeelden SWOT-analyse
Voorbeeld: Business Een sushirestaurant concurreert vooral op prijs en locatie. Ze zien een kans om de kwaliteit te verbeteren en uit te breiden. Bedreigingen houden meestal verband met een slechte klantenservice of een slechte voedselkwaliteit, wat resulteert in slechte recensies en een afnemend mecenaat.
Voorbeeld: Professional Een IT-manager is tevreden met hun rol, omdat ze een hoge levenskwaliteit hebben en vaak tijd met familie kunnen doorbrengen. Ze voeren een SWOT-analyse uit om te kijken naar bedreigingen voor hun rol en zwakke punten in de concurrentie. De manager ziet de mogelijkheden van de SWOT-analyse als doelen en actiepunten die zijn ontworpen om hun baan te beschermen.
Voorbeeld: Brand Een wereldwijd sportartikelenbedrijf heeft een brede distributie en diepgaande ontwerpvaardigheden, maar blijft achter bij concurrenten op het gebied van reclame, productselectie, merkherkenning en merkimago.
Voorbeeld: Product Een biologisch cosmetisch product werkt goed, maar is moeilijk te gebruiken. Het product heeft de perceptie dat natuurlijke producten niet zo goed werken als de chemische alternatieven. Het product heeft ook een hoge prijs en een lage merkherkenning.
Voorbeeld: Service Een middenklasse hotel dat is gespecialiseerd in kamers en voorzieningen voor gezinnen. Het hotel ligt dicht bij een groot pretpark, maar niet zo dicht bij als luxehotels in de buurt. Als zodanig moeten gasten een gratis pendeldienst nemen, maar om naar het pretpark te gaan. Dit is een bron van enkele negatieve recensies, omdat de busdienst soms te laat is vanwege het verkeer.
Voorbeeld: Student Studenten kunnen een SWOT-analyse ontwikkelen als onderdeel van de planning van hun opleiding en carrière. In dit voorbeeld is de student creatief en goed in het concentreren op taken, maar is hij stil in een groepsomgeving. In de context van een SWOT-analyse van een persoon duiden ” zwakheden ” niet op een gebrek aan karakter van een probleem met de persoon. Zwakke punten noemen eerder alles dat de persoon in een toekomstig beroep op school een concurrentienadeel kan bezorgen.
Voorbeeld: School Een privéschool in Tokio met een sterk tweetalig programma wordt geconfronteerd met nieuwe concurrentie van scholen met een vergelijkbaar aanbod.
Lees ook.