PPC – Pay per click
Wat is PPC?
PPC staat voor pay per click, een marketing model waarbij adverteerders betalen voor elke keer dat er iemand op hun advertenties klikt. Dit is een veel gebruikte manier om bijv. bezoekers naar jouw website te krijgen in plaats van SEO. Maar ook word dit veel gebruikt door webwinkels. We kennen ze allemaal wel als we iets zoeken om te kopen op Google verschijnen eigenlijk altijd wel enkele producten boven aan de zoek pagina. Dit worden ook wel shopping advertenties genoemd.
SEA (search engine advertsing) is een van de populairste vormen van pay per click. Hierbij bieden verschillende adverteerders voor plaatsingen van hun advertenties in zoekmachines zoals Google. Zo kunnen ze websites en producten boven aan in de zoekmachines krijgen.
Hoe ziet een pay per click advertentie uit?
Voorbeeld: Als we bijvoorbeeld zouden bieden op het keyword “Wasmachine”, is de kans groot dat onze advertentie bovenaan in de Google zoekresultaten komt.
Elke keer dat er op onze advertentie word geklikt en er een bezoeker naar onze website word gestuurd moeten wij de zoekmachine een klein bedrag betalen. Wanneer dit op een succesvolle manier gedaan word zijn de kosten voor het verkrijgen van de bezoeker lager dan de CPC (Cost per click). Stel dat wij 2 euro per klikt betalen en deze bezoeker doet vervolgens een aankoop op onze website van 50 euro betekend dit dat wij winst maken en dus een positieve ROI (return of investment).
Er komt veel kijken bij het maken van winstgevende PPC-campagnes zoals: Keyword onderzoek, advertentie tekst, plaatsing, landingspaginas ect.