fbpx

KENNISBANK

owned media & paid media wat is het verschil?

< Terug

 

Wat is paid media?

Betaalde media zijn het eenvoudigst te begrijpen van de verschillende soorten media, bestaande uit elke marketing waarvoor je betaalt. Traditioneel omvat dit tv-advertenties, radiospots en gedrukte advertenties.

Online zijn er een paar subcategorieën. Pay Per Click (PPC) -advertenties is een populaire vorm van betaalde media. Zoekmachine-advertenties is een van de meest voorkomende vormen van PPC. Adverteerders kunnen bieden op zoekwoorden die boven de organische zoekresultaten worden weergegeven. Zoals de naam al doet vermoeden, betaal je elke keer dat iemand op de advertentie klikt om naar jouw website te worden geleid.

Hoewel banneradvertenties in populariteit en effectiviteit afnemen, deels als gevolg van software voor het blokkeren van advertenties, vallen ze in de categorie betaalde media. Dit omvat ook retargeting, waarbij klanten die van jouw site zijn teruggekaatst, jouw advertenties elders op internet te zien krijgen.

Een relatief nieuwe sfeer van betaalde media zijn gesponsorde posts op sociale media. De algoritmeveranderingen die door veel sociale netwerken zijn geïntroduceerd, hebben geresulteerd in een verminderd organisch bereik, dus de betaling om het aantal mensen dat aan advertenties wordt blootgesteld te vergroten, is dienovereenkomstig toegenomen.

Wat zijn owned media?

Owned media bestaat uit de inhoud die je maakt en publiceert op een kanaal dat je bezit. Dit omvat jouw website en blog, alle e-boeken en white papers die je publiceert, en de inhoud die je verspreidt op jouw sociale mediakanalen.

Eigen media worden voornamelijk aangestuurd door uw contentmarketingstrategie. Het aanbieden van waardevolle, educatieve inhoud die niet overdreven zelfpromotief is, is voor veel organisaties de steunpilaar van eigen media. Het promoten van deze inhoud op sociale media is de sleutel tot een brede verspreiding.

Hoe meet je paid media?

Hoe je betaalde media meet, hangt af van het platform waarop je hebt geadverteerd.

Voor gepromote berichten op sociale media wordt door sommige sociale netwerken interne analysesoftware aangeboden. Facebook, LinkedIn, Twitter en Pinterest hebben allemaal ingebouwde analyses. Instagram heeft nog geen eigen optie, hoewel er tal van tools voor analyse van Instagram van derden beschikbaar zijn. Als alternatief kan een speciale software voor sociale analyse deze berichten en nog veel meer volgen.

In Google Analytics zijn betaald zoeken, betaald sociaal en display allemaal afzonderlijke kanalen, zodat je kunt bijhouden welke betaalde campagnes verkeer naar jouw website hebben geleid en tot verkopen of nieuwe leads hebben geleid.

Hoe meet je owned media?

Het meten van owned media kan worden gedaan in het analyseplatform van het sociale netwerk dat je gebruikt. Nogmaals, een speciale tool voor sociale analyse kan gedetailleerde analyses bieden waarmee je jouw inspanningen gedetailleerder kunt meten.

Eigen media-analyse in Brandwatch omvat Facebook, Twitter en Instagram via onze kanalenfunctie. Dit maakt een diepgaande analyse mogelijk van jouw eigen mediakanalen en die van jouw concurrenten.

Bekijk voor een overzicht je kanaal om een ​​idee te krijgen van wat wel en niet werkt. Statistieken die je hier kunt bekijken, zijn onder meer berichten, opmerkingen, vind-ik-leuks, ‘mensen die erover praten’ volgers, retweets, @vermeldingen en vertoningen van doelgroep en eigenaar. Als je met deze statistieken begint en dieper het platform induikt, krijg je een diepgaand inzicht in jouw community en inhoud.

Natuurlijk is het uiteindelijke doel achter jouw content- en sociale marketingstrategieën niet likes en retweets, maar om consumenten langs de kopersreis te leiden. Je zal een duik willen nemen in jouw webanalysesoftware, zoals Google Analytics, om te begrijpen of jouw strategie nieuwe klanten stimuleert.

Hallo daar,

Meer dan +242 bedrijven kregen een voorstel van ons in maart, 2020

Concurrentieanalyse

advertenties, webverkeer,  zoekwoorden ect.

Uniek Groeiplan

A/B testen, campaign structuur

Wat Wij Aanrekenen

Onze prijzen zijn in verhouden met jouw winsten