fbpx

KENNISBANK

Opt-in (formulier)

< Terug

Wat is de betekenis van Opt-In?

Opt-in betekent dat een gebruiker een bevestigende actie zal ondernemen om zijn toestemming te geven. De meest gebruikelijke manier waarop we opt-in-methoden geïmplementeerd zien, is via selectievakjes. Wanneer een gebruiker een selectievakje krijgt aangeboden, moet hij actie ondernemen om het selectievakje aan te vinken, wat op zijn toestemming duidt.

Aanmelden kan in verschillende situaties worden gebruikt, waaronder e-mail- en nieuwsbriefmailinglijsten, cookiegebruik en juridische beleidsovereenkomst.

Wanneer en hoe opt-in te gebruiken?

Elke strategie heeft zijn functie in bepaalde situaties en elke strategie is nodig voor bepaalde aspecten van de naleving van de privacywet. Je zou opt-in kunnen gebruiken in de volgende situaties:

Gegevensverzameling in privacybeleid

Zoals we eerder vermeldden, is het altijd een goed idee om toestemming te krijgen voor juridisch beleid – zoals privacybeleid en algemene voorwaarden – door gebruikers aan te melden.

Een methode om jouw privacybeleid onder de aandacht van gebruikers te brengen en hen in staat te stellen zich aan te sluiten bij de praktijken die erin worden beschreven, is via een toestemmingsbanner. Zo’n banner zou verschijnen wanneer een gebruiker jouw site voor het eerst bezoekt, hem naar jouw privacybeleid leidt en hem vraagt ​​om een ​​actie te ondernemen (zoals het aanvinken van een niet-aangevinkt vakje) om toestemming te geven voor je privacybeleid. Je toestemmingsbanner kan ook verwijzen naar je algemene voorwaarden.

Verzamelen gegevens van EU-burgers

Als je informatie verzamelt van burgers of inwoners van de EU, ben je waarschijnlijk al op de hoogte van de AVG en de strikte richtlijnen voor toestemming van gebruikers. Onder deze nieuwe verordening moeten bedrijven die de gegevens van EU-burgers verzamelen, die gegevensverzameling baseren op een van de volgende zaken:

  • Toestemming van de gebruiker
  • Gerechtvaardigde belangen
  • Contractuele noodzaak
  • Vitaal belang van de gebruiker
  • Wettelijke verplichting
  • Publiek belang

De meeste bedrijven verzamelen en verwerken gegevens op basis van het gerechtvaardigd belang van de AVG of toestemming van de gebruiker.

Als je echter een van de volgende speciale categorieën persoonsgegevens verzamelt, moet je voldoen aan aanvullende voorwaarden voor rechtmatige verwerking zoals te vinden in artikel 9 van de AVG:

  • Raciale of etnische afkomst
  • Politieke opvattingen
  • Religieuze of filosofische overtuigingen
  • Vakbondslidmaatschap
  • Genetische gegevens
  • Biometrische gegevens
  • Gezondheidsgegevens
  • Seksleven of seksuele geaardheid

Cookies

De AVG, die is opgenomen in de bepalingen over gegevensverzameling, bevat richtlijnen voor het verkrijgen van de juiste toestemming voor het gebruik van cookies. Een element waarmee rekening moet worden gehouden bij het opzetten van deze vorm van opt-in, is dat gebruikers de mogelijkheid moeten krijgen om in te stemmen met specifieke categorieën cookies.

Gerichte e-maillijsten

Hoewel het installeren van opt-ins een groot deel uitmaakt van de wettelijke naleving, betekent dat niet dat opt-ins ook geen geweldige leadgeneratie en marketingstrategie zijn. Gebruikers die ervoor kiezen om e-mails te ontvangen, hebben al interesse getoond in jouw site en product. Dit maakt het gemakkelijker voor jou om jouw publiek te meten en je e-mailcampagnes daarop te richten.

Hallo daar,

Meer dan +242 bedrijven kregen een voorstel van ons in maart, 2020

Concurrentieanalyse

advertenties, webverkeer,  zoekwoorden ect.

Uniek Groeiplan

A/B testen, campaign structuur

Wat Wij Aanrekenen

Onze prijzen zijn in verhouden met jouw winsten