Media Buying (media aankopen)
Naarmate consumenten meer tijd besteden aan digitale en mobiele apparaten, is de reclamewereld geëvolueerd en nieuwe methoden ontwikkeld om bij te blijven. Het kopen van digitale media is het proces van het kopen van plaatsingen voor advertenties op websites, apps en andere digitale platforms. Maar wat is media buying nu precies? Je leest het in dit artikel.
Wat is media buying?
Een media-aankoop is de aankoop van advertenties van een mediabedrijf zoals een televisiestation, krant, tijdschrift, blog of website. Het omvat ook de onderhandeling over prijs en plaatsing van advertenties, evenals onderzoek naar de beste nieuwe locaties voor advertentieplaatsing.
Inzicht in media buying
Media buying is het verwerven van onroerend goed of inventaris waar advertenties kunnen worden geplaatst. Bij het kopen van televisies moet met verschillende factoren rekening worden gehouden, zoals tijd, ruimte, tarieven, vraag naar leads en meer. De prijs van een aankoop van televisiemedia hangt af van de specifieke kenmerken van de advertentiecampagne, bijvoorbeeld of deze in één stad, regionaal of landelijk zal verschijnen.
Op een website wordt de prijs voor media-aankopen bepaald door factoren zoals waar de advertentie op de pagina wordt geplaatst, op hoeveel pagina’s van de website de advertentie wordt weergegeven, hoe groot de advertentie zal zijn, hoeveel dagen de advertentie zal lopen voor, hoeveel verkeer de website ontvangt en de demografische gegevens van de website van de gebruiker. Hoe meer bekendheid de adverteerder krijgt, hoe duurder de media-aankoop zal zijn. Een media-aankoop verschilt van verdiende media en media in eigendom doordat deze wordt gekocht.
Op sociaal media word de prijs bepaald door het aantal weergaven van de advertentie, de niche, doelgroep, land ect.
Stadia van media aankopen
Voordat een media-aankoop plaatsvindt, moeten mediakopers onderzoek doen om het rendement op de investering op het advertentiebudget van hun klant te optimaliseren. Ze onderzoeken de doelgroep voor een product en bepalen welke locatie of combinatie van locaties het beste zal dienen. Ze kunnen bijvoorbeeld demografisch en geografisch onderzoek met betrekking tot het product gebruiken om hun media-aankoop te optimaliseren.
Het budget van een adverteerder kan ook bepalen wanneer een advertentie moet worden weergegeven en waar deze moet worden geplaatst. Zo kunnen grotere budgetten toegang tot regionale of nationale markten betekenen. Kleinere budgetten kunnen lokale kranten of radio betekenen. Zodra de juiste locatie is gekozen, benadert een mediakoper degene die de gewenste slot of ruimte bezit om een prijs, timing en de rest van de deal te onderhandelen.
Enkele belangrijke aspecten van het media-aankoopproces zijn persoonlijke relaties tussen mediakopers, mediaplanners en kanaaleigenaren. Aangezien zendtijd eindig is, moeten mediakopers relaties koesteren om de meest geschikte plaatsing en timing te krijgen.
Ook moeten mediakopers op de hoogte blijven van veranderingen in de markt.
Naarmate de communicatie verandert, moeten aannames over wat de beste plaats voor reclame is, regelmatig worden aangevochten. Wat vorig jaar een geweldige locatie was, is dit jaar mogelijk niet meer het geval, vanwege veranderingen in de reputatie van een mediapublicatie. Ten slotte moeten mediakopers waarde kunnen creëren voor reclamecliënten door deals te vinden of te sluiten.