Leadgeneratie
Voordat we kunnen beginnen met het genereren van leads moeten we weten wat een lead nou is. Daarna zullen we het gaan hebben over wat leadgeneratie is en waarom het zo belangrijk is voor jouw als ondernemer.
Wat is een lead?
Een lead is een persoon die zijn of haar interesse heeft getoond in een product of service van een bedrijf. Vaak zijn het de personen zelf die online hun gegevens hebben ingevuld zoals email of telefoon nummer op bijvoorbeeld een landingspagina.
Als voorbeeld pakken we het leadgeneratie Proces van een auto bedrijf.
Jij vult online een vragenlijst in om meer te leren over het onderhoud van jouw auto. 1 of 2 dagen later word je door het autobedrijf dat de vragenlijst heeft gemaakt opgebeld met de vraag of ze jou kunnen helpen met het onderhoud van je auto. Doordat je vooraf al interesse hebt getoond in onderhoud voor je auto is het voor het autobedrijf veel effectiever om jou te bellen dan zomaar een “random” telefoon nummer. Ook weten ze nu al jouw naam en e-mail waardoor ze het openingsbericht veel persoonlijker kunnen maken. Op deze manier verspillen ze geen tijd aan leads die eigenlijk helemaal niet te wachten zitten een voorstel voor onderhoud voor hen auto.
Waarom jij leadgeneratie nodig hebt?
Wanneer iemand al interesse heeft getoond in wat jij te bieden hebt, is het proces van bezoeker naar klant veel natuurlijker. Het verkrijgen van leads zie je dan ook altijd terug komen in een online sales Funnel.
Laten we het allemaal nog even snel samen vatten.
Een bezoeker klikt op jouw website op een CTA om vervolgens op de landingspagina te belanden, hier vult deze zijn of haar gegevens in en ontvangt het gratis aanbod (e-book). En zodra dit gebeurd is en jij de gegevens ontvangen hebt, is dit een nieuwe lead.