Landingspagina (Bestemmingspagina)
Wat is een Landingspagina?
Een landingspagina wordt ook wel een bestemmingspagina genoemd. Het is een zelfstandige webpagina waarop een persoon terecht kan komen, nadat hij of zij heeft doorgeklikt vanuit een advertentie, e-mail of Google resultaat.
Er zijn twee belangrijke soorten bestemmingspagina’s: Landingspagina’s voor het genereren van leads en doorklik-bestemmingspagina’s.
Landingspagina’s voor het generen van leads richten zich op het verzamelen van informatie over klanten. In ruil voor een product of dienst vraagt de pagina gebruikers om gegevens zoals hun namen, e-mailadressen en telefoonnummers. Deze manier helpt de eigenaar om de marketingstrategie te verbeteren en efficiënter te maken op basis van de doelgroep.
Daarnaast zijn er nog doorklik-bestemmingspagina’s. Door op zogenaamde ‘call-to-action buttons’ te klikken, worden de gebruikers omgeleid naar een pagina waar ze de gewenste actie kunnen voltooien.
Waarom wordt een landingspagina gebruikt?
In principe komt iemand die doorklikt naar jouw website altijd op een pagina terecht. Zijn alle pagina’s dan landingspagina’s? Het antwoord op die vraag is nee. In zekere zin is dit natuurlijk wel het geval, maar het ligt iets gecompliceerder dan dit. Het verschil is namelijk dat op een bestemmingspagina de gebruiker wordt aangemoedigd om in actie te komen. Voorbeelden hiervan zijn het doen van aankopen of lid worden. De pagina heeft dus als doel om in actie te komen.
Om het nog iets concreter te maken, is een landingspagina dus een pagina met één doel. Des te meer informatie of doelen er op deze pagina staan, des te minder effect het heeft. Het leidt de bezoeker af van het daadwerkelijke doel. Als de eigenaar van de website meerdere doelen heeft, zou hij of zij voor ieder doel een aparte landingspagina moeten maken om overzicht te houden. Uiteindelijk zal de website bestaan uit meerdere landingspagina’s.
Bestemmingspagina’s verschillen van andere pagina’s op de website, omdat ze gericht zijn op specifieke korte termijndoelen. Gebruikers waarderen daarnaast duidelijke en eenvoudige berichten.
Het verschil met de Homepage
Het belangrijkste verschil tussen een landingspagina en een homepage is dat een homepage meer links bevat. De homepage is dan ook als het ware, net als het navigatiemenu, de verbinding tussen alle landingspagina’s.
Ook heeft een bezoeker die de homepage betreedt een ander doel dan de bezoeker die een landingspagina betreedt. De bezoeker die de homepage betreedt, weet namelijk nog niet wat hij of zij wil. Aan de andere kant hebben gebruikers die op de bestemmingspagina’s terechtkomen al interesse getoond in wat je aanbiedt.
Hoe maak je een goedwerkende landingspagina?
Het maken van een bestemmingspagina is geen ingewikkeld proces. Er zijn natuurlijk wel een aantal zaken die ervoor zorgen dat je bestemmingspagina er effectief en goed uitziet.
De bestemmingspagina dient opgesplitst te worden in drie belangrijke aspecten: beeldmateriaal, inhoud en gebruikerservaring. Geen van hen is belangrijker dan de andere voor de algehele prestaties van de bestemmingspagina.
Het is daarnaast heel belangrijk om te onthouden dat iedere landingspagina een apart doel dient te hebben voordat je begint met het ontwikkelen van een pagina. Zorg er verder voor dat de landingspagina niet te veel tekst bevat, een duidelijke call-to-action button en enkele mooie visuele content. Alles draait ten slotte om de gebruiker aan te moedigen een bepaalde actie te laten ondernemen.