CPC – Cost Per Click
Wat is Cost per click?
CPC staat voor cost per click, oftewel de prijs die je betaald voor elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt.
Jou kosten voor jou CPC zijn afhankelijk van een aantal factoren. Hieronder het verschil tussen Google en Facebook advertenties.
Google advertenties
– maximum bied bedrag
Dit is de eerste factor die invloed heeft op de kosten van jouw PPC-campagne. Dit is het bedrag dat je instelt bij het maken van advertenties. Hiermee bepaal jij wat het maximale bedrag is dat je wilt betalen voor het krijgen van leads en clicks.
– Advertantie Ranking
De advertentie rank heeft ook invloed op jou CPC. Jouw ad rank is een waarde die gebruikt word jouw advertentiepositie te bepalen. Dit wordt berekend door Google op basis van jouw biedingsbedrag, advertentiekwaliteit, concurrentiepositie, de aard van de zoekterm en nog meer factoren.
– Kwaliteitsscore
Hierbij kijkt Google onder anderen naar jouw Click-through rate (CTR), keyword relevantie en de kwaliteit van jouw landingspagina.
Facebook advertenties
– bied bedrag
Wanneer jij advertenties wilt gaan runnen op Facebook, moet jij aangeven wat je bereid bent te betalen voor een specifieke actie. Enkele voorbeelden hiervan zijn een click op de advertentie, het aantal weergaven, conversies.
Het is belangrijk dat je weet dat ook andere mensen bieden om plek op het platform te krijgen voor hun advertenties.
Het bedrag wat jij bied, is dus van invloed of jij de advertentie plaats krijgt.
– Plaatsing van de advertentie
De plaats waar jij jouw advertentie wilt tonen heeft ook invloed op de kosten. Denk hierbij aan bijv. de newsfeed, sidebar, mobiel of in Messenger.
– De doelgroep
Wanneer meer adverteerders dezelfde doelgroep willen bereiken zal de prijs van de CPC ook omhoog gaan.
– Tijd van de dag.
Hiervoor geld hetzelfde als met de doelgroep. Als veel adverteerders op hetzelfde moment hun advertenties willen laten zien zal dit invloed hebben op de kosten daarvan.
Is het beter om een hoge of een lage CPC te hebben?
Het is altijd beter om een lage CPC te hebben. Hierdoor kun je voor het Zelfde advertentie bedrag meer clicks krijgen, wat weer voor meer leads en verkopen kan leiden.
Wat is het verschil tussen CPC en CPM?
Wanneer je in jouw advertentie beheer kijkt naar CPC zul je ook CPM terug naar voren zien komen. CPM staat voor Cost per Mille. Ook wel kosten die jij betaald voor 1000 views.
Wat is dan het verschil? Cost per click focus echt op het bedrag dat het kost om iemand op jouw advertentie te laten klikken. CPM focust op het aantal mensen dat jouw advertentie te zien krijgt. Ze hoeven hiervoor dus niet altijd op de link geklikt te hebben. Bij CPM word de advertentie dus ook geoptimaliseerd om zoveel mogelijk mensen te bereiken, terwijl bij CPC er word geoptimaliseerd om mensen te boeien en op de advertentie te laten klikken.
Het bijhouden van jouw CPC is van groot belang bij het runnen van advertentie campagnes. Bedragen kunnen al gouw hoog oplopen. Als jouw CPC te hoog is, word het al snel lastig om een goede ROI (return of investment) te behalen.