Conversie optimalisatie (CRO)
Tegenwoordig zijn de meeste marketingteams gefocust op het genereren van verkeer naar websites in de hoop dat dit verkeer vervolgens wordt omgezet in gekwalificeerde leads die verkopers kunnen sluiten. De cyclus zet zich voort en het bedrijf groeit.
Maar er ontbreekt iets – een tactiek waar maar weinig marketingteams op focussen, maar die de bedrijven die streven naar duurzaam succes en groei op de lange termijn voortstuwt: meer uit bestaand verkeer en leads halen.
Dat is waar conversie optimalisatie (CRO) binnenkomt.
Wat is conversie optimalisatie (CRO)?
Een conversieratio is het percentage bezoekers dat een gewenste actie voltooit. Een gewenste actie kan bijvoorbeeld het invullen van een webformulier, het aanmelden voor een dienst of het kopen van een product zijn.
Het conversiepercentage wordt berekend door jouw aantal conversies te delen door het aantal bezoekers en dat aantal met 100 te vermenigvuldigen om het percentage te krijgen.
Conversie-optimalisatie, of CRO, is het proces van het verbeteren van je website en inhoud om conversies te stimuleren. Een hoog conversiepercentage betekent dat jouw website goed is ontworpen, effectief is opgemaakt en aantrekkelijk is voor je doelgroep.
Het proces van optimaliseren voor conversies stelt je in staat jouw aantal hooggekwalificeerde leads te vergroten, de omzet te verhogen, de acquisitiekosten te verlagen, meer waarde te halen uit je huidige leads en klanten, en eenvoudigweg beter te groeien.
Conversies kunnen overal op jouw website plaatsvinden (bijv. startpagina, prijspagina, blog, bestemmingspagina’s, enz.). Als bedrijf wil je dat jouw website zo wordt ontworpen dat bezoekers van de website worden omgezet in betalende klanten. Met zoveel potentieel op al deze gebieden van jouw website, moet je elke locatie optimaliseren om conversies mogelijk te maken.
Hoe websites profiteren van CRO
Hier zijn vier delen van je website die mogelijk grotendeels kunnen profiteren van de optimalisatie van de conversieratio.
Startpagina
Homepages zijn uitstekende kandidaten voor CRO. Naast het maken van een eerste indruk op bezoekers, is de homepage ook een kans om die bezoekers vast te houden en hen verder naar jouw website te leiden.
Je kunt dit doen door links naar productinformatie te benadrukken, een gratis aanmeldknop aan te bieden of zelfs een chatbot op te nemen die op elk moment tijdens hun browse-ervaring vragen van bezoekers oproept.
Blog
Een blog is een enorme conversiemogelijkheid voor een website. Naast het publiceren van doordachte en nuttige inhoud over jouw branche, kan een blog CRO gebruiken om lezers om te zetten in leads.
Dit proces omvat vaak het toevoegen van call-to-action (CTA) in een artikel of het uitnodigen van lezers om meer over een onderwerp te weten te komen door hun e-mailadres in te dienen in ruil voor een e-boek of brancherapport.
Bestemmingspagina’s
Landingspagina’s zijn inherent ontworpen voor mensen om actie te ondernemen. Een bestemmingspagina voor evenementen kan bijvoorbeeld worden geoptimaliseerd met een video van het evenement van vorig jaar om bezoekers aan te moedigen zich dit jaar te registreren. En als een