B2B en B2C Marketing
Business-to-business (B2B) en business-to-consumer (B2C) marketeers willen de aandacht trekken van twee verschillende doelgroepen. En hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen deze soorten marketing, is de manier waarop ze het publiek op elk kanaal betrekken eigenlijk heel anders.
Laten we eerst eens verduidelijken wat B2B en B2C zijn.
Wat is B2B versus B2C?
B2B
B2B staat voor business-to-business. Het beschrijft bedrijven waarvan de klanten andere bedrijven zijn, en daarom is al hun marketing gericht op de behoeften, interesses en uitdagingen van klanten die aankopen doen namens hun organisatie – in plaats van voor zichzelf.
B2C
B2C staat voor business-to-consumer. Het beschrijft bedrijven waarvan de klanten individuele consumenten zijn, in plaats van professionele kopers. Daarom is alle marketing van het bedrijf gericht op de behoeften, interesses en uitdagingen van mensen in hun dagelijks leven.
Waar ze elkaar kruisen
Natuurlijk kunnen de lijnen tussen B2B en B2C soms kruisen. In feite kan hetzelfde bedrijf zowel B2B- als B2C-initiatieven tegelijkertijd laten plaatsvinden.
Zo kan een bureau voor interieurontwerp dat kantoorruimtes voor bedrijven ontwerpt (een B2B-dienst) ook bepaalde kamers van huizen voor huizenkopers ontwerpen (een B2C-dienst). Een bedrijf voor mondverzorging dat tandenborstels, tandpasta en mondwater aan particulieren verkoopt (een B2C-service), kan zijn producten ook verkopen aan tandartspraktijken (een B2B-service).
Wanneer de verschillen tussen een B2B-bedrijf en een B2C-bedrijf minder duidelijk zijn, zoals in de bovenstaande voorbeelden, is het het beste om naar hun respectieve marketingstrategieën te kijken. En ze kunnen op een aantal manieren verschillen.
De verschillen tussen B2B- en B2C-marketing
B2B- en B2C-marketingcampagnes delen dezelfde technische praktische tips, zoals het gebruik van retargeting om verlaten winkelwagentjes te verminderen of uitsluitingszoekwoorden om advertentieplaatsingen te verbeteren. Hoewel deze praktijken hetzelfde blijven, zijn er verschillende cruciale verschillen die de twee van elkaar scheiden. Als je deze verschillen begrijpt, worden jouw campagnes aanzienlijk verbeterd, dus laten we ze eens bekijken.
De beslisser
B2B- en B2C-marketing moeten beide hypergericht zijn om resultaten te behalen, maar dit kan met name voor B2B-merken een grote uitdaging zijn.
B2C-campagnes kunnen elke potentiële klant bereiken die geïnteresseerd is in hun product, zelfs als die persoon theoretisch niet de koper zou zijn. Een vrouw die sieraden ziet die ze leuk vindt, kan de link naar haar partner sturen, wat kan resulteren in verkopen, ook al sprak de advertentie iemand anders dan de primaire kopers aan.
B2C-bedrijven kunnen profiteren van het bereiken van de beslisser in het huishouden, met name voor items met een groot ticket, zoals vakanties of nieuwe auto’s, maar ze hoeven niet uitsluitend een beroep te doen op één lid van de afdeling om resultaten te behalen. Ze kunnen advertenties weergeven aan iedereen die iets kan kopen en hebben een redelijke kans op conversie.
Bij B2B-marketing moet je echter een beroep doen op een specifieke persoon of een kleine groep individuen binnen het bedrijf. Dit zijn de beslissers.
Het beslissingsproces
Dat gezegd hebbende, zullen B2B-klanten vaak aanzienlijk meer tijd nodig hebben dan meer onderzoek doen voordat ze kopen. Zodra ze de eerste voordelen zien, klikken ze op jouw site voor meer informatie en de details, zoeken vervolgens naar recensies van derden en bekijken ze andere concurrerende opties. Het is tenslotte hun zaak, dus de inzet is hoog.
B2C-klanten daarentegen willen vrijwel alles wat ze moeten weten zo snel mogelijk zien. Hoeveel onderzoek wil je echt in een nieuwe Xbox-game stoppen? Ze willen beoordelingen zien op de productpagina’s en social proof op de advertenties. Vanwege het verkorte onderzoeksproces in B2C, kan sociaal bewijs op de advertenties hier iets zwaarder wegen, omdat het directe gevolgen kan hebben voor directe aankopen.