klantenwerving
Klantenwerving is het proces om nieuwe klanten naar je bedrijf te halen. Het doel is om een constante instroom van nieuwe klanten te behouden, wat meestal wordt gedaan via marketing. Hoewel er veel verschillende manieren zijn om klanten te werven, kunnen sommige methoden gemakkelijker worden gevolgd dan andere. Uiteindelijk wil je zo min mogelijk werk verrichten en zo min mogelijk geld uitgeven om zoveel mogelijk klanten in de plooi te krijgen.
Methoden om klanten te werven
Alle vormen van reclame en marketing zijn ontworpen om mensen naar een product of dienst te trekken in de hoop dat ze uiteindelijk klanten worden. Adverteren boven de lijn, zoals reclameborden, televisie- en radiospots, posters, gedrukte advertenties en bioscoopspots, is een geweldige manier om een merk voor miljoenen ogen te krijgen, maar ze sluiten zelden een verkoop of bevatten methoden om te volgen klantconversie.
In door-de-lijn en onder-de-lijn reclame wordt het proces veel wetenschappelijker en informatief. Een direct mail-pakket met telefoonnummers of postadressen biedt bijvoorbeeld een reclamebureau gegevens die hen kunnen helpen specifieke statistieken bij te houden, zoals hoeveel stuks zijn verzonden, hoeveel mails zijn geopend en ontvangen, en hoeveel van die resulteerden in een verkoop of conversie.
Klantenwerving heeft een soortgelijk huis gevonden op sociale media. Met name Facebook en Twitter zijn betrouwbare bronnen gebleken voor outreach. Met beide platforms kun je klanten targeten en hen op de hoogte houden van speciale aanbiedingen of nieuwe productlijnen. Je kunt ze het gevoel geven dat ze gewaardeerd worden, één-op-één praten met mensen en inzichten delen die het merk opbouwen.
Klantenwerving verbeteren
Een van de sleutels tot het werven van nieuwe klanten is het diversifiëren van jouw marketingstrategie. Als je alleen op advertenties voor print of televisie vertrouwt, is het waarschijnlijk tijd om meer middelen over te hevelen naar online strategieën of naar radio. Met een verschuiving in jouw strategie, brengt je jouw boodschap over aan een geheel nieuwe groep mensen.
Merkloyaliteit opbouwen is ook belangrijk. Klanten werven is een goede eerste stap, maar die klanten zullen het meest waardevol zijn als ze keer op keer terugkomen. Hopelijk vertellen ze het zelfs aan hun vrienden en helpen ze je om via mond-tot-mondreclame nieuwe klanten te werven, wat zelfs een onderdeel van je strategie kan zijn.
Door jouw producten zwaar op de markt te brengen voor influencers in jouw gemeenschap, kun je sneller een loyale aanhang opbouwen die kan groeien door verwijzingen van betrouwbare bronnen. Een andere manier om merkloyaliteit op te bouwen, is door zichtbaar te zijn in jouw gemeenschap door een kalender met lokale evenementen samen te stellen en de aandacht te vestigen op de evenementen die jouw doelgroep waarschijnlijk zullen aantrekken.
Als je bijvoorbeeld een product of dienst verkoopt waar ouders van schoolgaande kinderen baat bij hebben, richt je dan op evenementen die gericht zijn op jongeren van die leeftijd. Bekijk mogelijkheden voor sponsoring of partnerschap.
Als verkopers bij sommige evenementen zijn toegestaan, informeer dan naar een tafel. Hoe vaker je jouw aanwezigheid een vast onderdeel maakt van community-evenementen, hoe groter de kans dat mensen jouw naam en jouw product leren kennen en deze willen uitproberen.