Enkele voordelen van adverteren via Facebook
Elk jaar komt de voormalige president van de VS, de heer Barack Obama, met een eindejaarslijstje van boeken, films en muziek. Vooral naar de boeken wordt erg uitgekeken. Zijn lijstje moet je daarna absoluut gelezen hebben om te kunnen meepraten op feestjes.
Die reeks van boeken ziet zijn verkoop geheid gigantisch stijgen op Amazon in de weken erna. Begin dit jaar vertelde de nog steeds erg invloedrijke president ons dat hij erg had genoten van het boek van Professorgenaamd The Age of Surveillance Capitalism.
Dat boek vertelt hoe Silicon Valley reuzen als Facebook en Google je stiekem in de gaten houden om daarna je data (en dus je gedrag) door te verkopen aan adverteerders.
En alhoewel het boek eigenlijk een aanval is op Facebook, zag het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg daarna weer zijn advertentie omzet stijgen. Sommige van de nieuwe klanten vermelden het boek van Professor Zuboff expliciet. De reden was dat de bestseller uitlegde hoe goed Facebook is om een klantenpubliek te bereiken.
Immers, als je adverteert via Facebook, kies je ervoor om enkel de personen die geïnteresseerd kunnen zijn in jouw product of dienst te bereiken, en dat is nu net hun sterkte.
Iedereen zit op Facebook
We moeten hier niet flauw over doen. De meeste mensen in Europa en de VS hebben een account op Facebook. Ook al is het dan bon ton om te zeggen dat je het platform nooit gebruikt, toch zitten 80% van de wereldwijde internetgebruikers er bijna dagelijks op.
Zelfs 65% van de bevolkingsgroep boven 65 gebruiken het. Het platform van Mark Zuckerberg heeft ondertussen miljarden gebruikers en alhoewel het zich door enkele schandalen heeft moeten worstelen de laatste jaren (denk maar aan Cambridge Analytica), blijft het gebruikersaantal gestaag groeien.
Dus wie ook je klant of prospect is, de kans is erg groot dat hij of zij een Facebook-account heeft. Het belangrijkste voordeel van adverteren op Facebook is daarom dat je zeker bent dat je klanten het al gebruiken.
Het is goedkoop
Ten tweede, en dit is voor ons Nederlanders ook wel belangrijk, het is nog steeds erg goedkoop. Als je wil kun je voor 5 euro makkelijk je bericht versturen naar niet minder dan 1,000 mensen. Op die manier heeft het eigenlijk geen zin om een radioboodschap op te nemen of traditionele media in te schakelen natuurlijk.
Ook helpt het om brand awareness uit te bouwen. Adverteren op Facebook helpt je om je product of dienst herkenbaar te maken. Ook al klikt men er niet noodzakelijk op, toch heeft iedereen het gezien. Ergens in hun achterhoofd blijft het beeld van jouw bedrijf, jouw logo of jouw grafiek steken. Een eerste keer, een tweede keer, een derde…. genoeg om er zeker van te zijn dat jouw onderneming een herkenbare naam wordt.
Vrienden van vrienden
Ten laatste, Facebook zorgt ervoor dat erover jouw bedrijf gesproken wordt. Stel dat iemand je logo heeft gezien en spreekt met en vriend of vriendin die net jouw dienst of product nodig heeft, dan kun je er steevast op rekenen dat de naam van jouw bedrijf zal gerefereerd worden.
Social Media is op dat gebied heel sterk. Het plaatst jouw advertentie vlak boven of onder een foto of bericht waar het oog van de gebruiker op pauzeert, om er zeker van te zijn dat jouw logo in hun gedachten blijft hangen.
Samengevat is adverteren op Facebook één van de beste keuzes die je kan maken.
Natuurlijk, als je niet weet hoe het moet, klik dan gewoon even op ons contact icoontje en wij van klantenboost.nl maken je graag een gratis voorstel.
0 reacties